Seful cearta personalul in china pe trotuar

Acum cativa ani am fost in China, intr-unul dintre cele mai mari orase, Guangzhou. Impresionant, din multe puncte de vedere, plin de invataminte pentru noi, europenii.  Dar, destul de frecvent, am vazut pe strada, pe trotuar, de fapt, urmatoarea situatie: in fata unui magazin sau restaurant, team leaderul  isi scotea  subordonatii, ii alinia si ii mustruluia de mama focului in public. Sigur, nu intelegeam ce se petrece, dar observand comunicare a nonverbala era foarte clar ca seful era suparat si ii certa,  le dadea indicatii, iar angajatii statea umili cu privirea in pamant, frumos aliniati si primeau dusul rece. Imaginati-va un pic, ce-o fi fost in sufletul lor!

Desigur, nu consider ca este o metoda eficienta, dar m-a frapat relatia dintre sef si subaltern [evident, modul de gandire asiatic este complet diferit de cel occidental]. Si mi-am pus problema cum ar putea fi facute lucrurile alfel, astfel incat sa exista o mai buna apropiere intre sef si subaltern, iar acestia din urma sa fie satisfacuti de locul lor de munca, de sef, etc.

Asa ca, am decis sa abordam aceasta tema , a relatiei angajat-angajator din perspectiva dezvoltarii personale a lor. Este sau nu este utila?

Companiile investesc in resursa umana intr-un mod destul de usor cuantificabil: “Te ajutam sa iti dezvolti o abilitate pentru ca tu sa fiimai eficient la locul tau de munca”. Corect! Dar ce ne facem cand  aceasta abilitate nu este una ce tine de indemanarea fizica, ci de armonia interioara? Este vorba de comunicare, in general, de social skills, de dezvoltarea spiritului de observatie, de controlul emotiilor negative, de abilitati de conducere, de motivare, etc. Aici lucrurile merg mult mai profund si fiecare angajat se simte  pregatit intr-un alt fel decat colegii. Este vorba de o aliniere personala la un sistem de valori, despre armonizarea colectivului, despre managementului conflictelor, etc.

Asa ca noi venim cu un astfel de training, intr-o  formula interactiva si adaptata nevoilor companiei. In consecinta, marea majoritate a participantilor la program:

  • Vor invata sa fie mai eficienti in comunicare
  • Vor lucra mai bine in echipa
  • Vor lucre mai bine cu clientii
  • Vor constientiza relatia cu propria persoana si cu compania
  • Vor intelege mecanismele conflictelor si vor evita sa le provoace, iar daca vor aparea conflicte vor stii cum sa le medieze
  • Vor fi mai creativi
  • Vor intelege ce este coachingul
  • Vor fi mai buni ascultatori
  • Vor invata sa delege
  • Vor invata sa invete.

Practic, dezvoltarea personala a angajatilor este o investitie in resursa umana, iar ROI-ul este mult, mult mai mare decat investitia baneasca.

Cine nu isi doreste un colectiv unit, focusat pe sarcinile de serviciu, orientat catre perfomanta, cu reactii prompte, miscandu-se toti ca unul?

Ca de obicei, tehnicile cele mai de impact sunt jocurile de rol, analiza unor statistici, filmulete explicative si motivationale si autoanaliza. Trebuie mentionat ca un astfel de training are nevoie de creearea unui cadru de siguranta, astfel incat angajatii sa isi permita sa fie deschisi fata de colegii lor si fata de propria persoana.

Schimbarile sunt semnificative, iar efectul lor este pe termen lung. In plus, pe langa pachetul motivational de angajare [masina, telefon, laptop, bonuri de masa, asigurari, etc], un astfel de training este o dovada concreta de interes a companiei fata de proprii sai angajati, dar si o “declaratie” de responsabilitate reciproca. Un angajator care isi trateaza cu respect angajatii va putea cere acelasi lucru la randul sau: disciplina, eficienta, energie, creativitate, profesionalism, etc.

Asa ca, da, noi credem ca este un training necesar si util companiilor romanesti pentru a atinge si a depasi indicatorii de performanta [KPI].

(autor Sorin Peligrad)