Desigur, oricine poate obtine diploma de formator daca indeplineste conditiile legale: are studii superioare si urmeaza un curs atestat  de catre ANC – Autoritatea Nationala pt Calificari. E ca la examenul auto: parcurgi anumite etape si esti posesor de permis auto. Dar asta nu garanteaza ca STII ce sa faci, ca esti  RESPONSABIL sau ca esti ECOLOGIC (actionezi in conformitate cu un sistem de valori, nu incalci liberul arbitru, esti autentic).

Asa ca…

  1. Inainte de a ma prezenta ca trainer, am facut sute de ore de cursuri de profil: formator, NLP, metoda Silva, dezvoltare personala, management de proiect, comunicare, public speaking, etc. Am urmat cursuri cu diversi traineri, romani sau straini, am experimentat pe pielea mea zeci si zeci de tehnici, am evaluat si am modelat. Apoi, am adus nota mea personala in trainingurile mele. Am studiat carti, filme, am realizat diferite materiale de training, am imbunatatit mereu si am integrat trainingul in viata mea. Am sustinut, in mod gratuit, zeci de traininguri, am cerut mereu feed-back din partea audientei si m-am dezvoltat. Ba, mai mult decat atat, am crescut tineri pasionati de comunicare (chiar de la Facultatea de Comunicare) sau din diverse organizatii studentesti: le-am oferit increderea mea, cunoasterea mea si i-am incurajat mereu sa evolueze. Am experimentat impreuna si am invatat multe impreuna.

Cum as putea sa ma prezint ca fiind trainer, daca nu am trecut prin aceste etape?

2.Principala mea metoda de predare este dezbaterea libera, nu lectura, nu prelegerea, nu prezentarea in PowerPoint. Tot ceea cea duc in discutie in cadrul cursurilor mele  este analizat si “disecat” impreuna cu cursantii, abia apoi mergem mai departe la urmatorul subiect. Pentru mine este important sa observ ca informatia a fost corect fixata de catre cursanti si ca astfel ne atingem obiectivele comune.

3.Stilul meu de lucru este bazat pe respect reciproc. Cursantii au un grad mare de libertate, dar tin ca aceasta libertate sa fie folosita rational. Stabilim impreuna un “contract de grup” unde creem cadrul de lucru in training si il respectam cu totii.

  1. Tot ceea ce livrez este studiat si experimentat, dar si integrat in comportamentul si atitudinea mea. Astfel imi castig credibilitatea si autoritatea in fata cursantilor. In armata, locotenentul nostru ne spunea: “Nu cere ceea ce TU nu poti face!”, asa ca proverbul “Nu faceti ce face popa, ci ce zice popa” nu mi se potriveste.

5.Imi tratez cursantii cu respect, de la egal la egal, ca pe niste adulti cu pareri si experiente de viata diferite, nu ca pe niste scolari care trebuie sa fie cuminti si ascultatori in bancute. Cu toate acestea, cursantii mei isi iau notite, daca doresc, si sunt foarte atenti pe tot parcursul trainingului. Bineinteles, ma refer aici la acei cursanti care vor sa schimbe ceva in comportamentul lor, vor sa fie mai buni, mai performanti. Doar asa isi pot dezvolta abilitati noi!

  1. Nu abordez in cursurile mele situatii ideale, ci cele mai frecvente situatii intalnite in activitatea de zi cu zi. Apoi, aproape tot ceea ce le predau cursantilor mei se aplica si in viata de zi cu zi, atat personala, cat si profesionala. Dar este important sa creem impreuna un mediu safe fiindca lucram cu lucruri sensibile: interiorul nostru.

7.Cursantii mei sunt atenti peste 93% din timpul trainingului la ceea ce livrez. In general, ei sunt captivati de informatia primita, de metoda de predare si de importanta cunostinelor primite, astfel incat nu ii vad cascand sau comunicand pe messenger.

  1. Nu intru in sala cu o atitudine superioara de tip “Fraierilor, luati aminte cat sunt eu de destept”. Imi tratez cursantii ca de la egal la egal, iar acest lucru creeaza o atmosfera placuta, deschisa, amicala, favorabila procesului de invatare. Stiu ca acest lucru se simte si ca rapportul pe care il creez este pozitiv pentru cursanti.

9.Cursanti dificili? Yupiiii! Imi plac la nebunie carcotasii care au argumente si vor sa invete, eu nu-i ignor si nici nu-i ocolesc cu privirea pe cei care ma intrerup si/sau au o parere diferita de a mea. Pentru ca si eu am fost candva un cursant dificil si inteleg nevoia unui astfel de cursant de a fi in centrul atentiei. Iar solutia este simpla: transformarea lui in cursant-resursa.

  1. Cu toatea cestea, nu-mi intimidez, nu-mi “pun la colt” si nici nu-mi iau peste picior cursantii. Rolul de trainer este complex. Nu este vorba despre mine, ci despre ei. Cursantii sunt cei care trebuie sa invete ceva, iar eu sunt doar un canal prin care ajunge informatia la ei. Daca as avea frecvent astfel de feed-back-uri, mi-as pune intrebari si as lua masuri vizavi de mine, de imbunatatirea mea, de automotivarea mea.

11.Sunt ECOLOGIC. Nu judec, nu etichetez, nu evaluez! Rolulmeu nu este sa fac profilul psihologic al cursantilor, ci sa ii ajuta sa isi dezvolte abilitati,  sa fixeze informatii noi, sa se dezvolte. Nu fac “glume” cu conotatii care pot agresa, nu compar, nu aduc exemple nominale din experienta mea de trainer !

  1. Trainingurile mele au foarte putina teorie, nu exista deloc “teorie savanta, ermetica”, ele sunt bogate doar in informatii practice usor de inteles, cu rezultate verificate de-a lungul timpului.

13.Rabdarea mea este maxima in timpul cursului (din pacate, nu si in viatapersonala :) ), am invatat sa ascult cu atentie si sa-mi inteleg foarte bine cursantii. In acest fel, eu ii iau pe oameni cu “binisorul”, nu cu “biciul”, iar adultii invata astfel de drag si cu incredere.

14.Nu stau jos! Am invatat de la un trainer sarb pe care il apreciez cum pot echilibra energia salii si a mea pt o zi intreaga, iar aceasta energie ma hraneste si nu simt oboseala. Daca, totusi, la finalul zilei de training sunt obosit, inseamna ca “am mers pe baterie”, adica am oferit energie din rezerva mea secreta.

  1. Nu vorbesc mult si repede, nu-mi ametesc cursantii cu un torent de informatii care mai de care mai importante.Explic notiunile si ma asigur ca sunt intelese.Obisnuiesc sa fac scurte recapitulari, din cand in cand. Iar umorul meu este atent dozat si bine aplicat, ca o limonada rece intr-o zi torida.

16.Zambesc, vorbesc rar, ferm si am un contact vizual consistent si permanent cu fiecare cursant. “Scanez” permanent sala, particip activ la jocurile de rol, supraveghez si ofer support, daca este cazul.

  1. In cadrul trainingurilor mele, cursantii nu practica tot felul de jocuri al caror rost si scop este greu de descifrat. Mai exact, in cadrul cursurilor mele exista doar informatie de valoare, discutii la obiect si dialog constructiv despre aspecte cu o mare aplicabilitate practica in activitatea de vanzari. Sunt un bun vanzator? Verifica! Intreaba cursantii de la celelalte cursuri sau vino sa te convingi!
  2. In cadrul jocurilor de rol pe care le organizez in trainingurile mele ma implic si interactionez 100% cu fiecare dintre cursanti avand ori rolul de Explorator, ori rolul de Ghid. Eu nu-mi las cursantii sa se joace de-a “jocul de rol” asa cum vor ei sau “dupa cum ii taie capul”. Explic tehnica, o exemplific, apoi ii pun pe cursanti sa o aplice. La final, tragem concluziile impreuna.
  3. Am, mereu, un plan al trainingului in care scriu informatiile pe care vreau sa le transmit si in ce ordine, metoda prin care fac acest lucru, scopul lor si felul in care masor rezultatele. Nu sunt “Dorel” – sa fac munca de dragul de a face!

20.Sustin alchimia personala si ma implic in schimbari “soft si hard skills”.

Am invatat atat de multe despre mine de cand sunt trainer incat sunt recunoscator pentru ca mi-am gasit drumul in viata!

(autor Sorin Peligrad)