Modelul Kolb – invatarea la adulti

NE AMINTIM :

  • 10 % din ce citim
  • 20 % din ce auzim
  • 30 % din ce vedem
  • 50% din ce vedem-auzim
  • 80 % din ce spunem
  • 90 % din ce facem

* Informatie editata de Societatea Britanica a Audiovizualului *

Adultii invata mai bine daca :

  • Procesul de invatare este individualizat
  • Se afla intr-o atmosfera de ajutor si au suport din partea semenilor /mediul este relaxat
  • Climatul psihologic este unul de incredere reciproca
  • Sunt invitati sa-si exprime punctul de vedere
  • Asociaza noile cunostinte cu experienta anterioara
  • Pot face schimb de experienta
  • Nevoia de invatare este imediata

Domeniile învăţării – cognitiv, psihomotor, afectiv

Domeniul cognitiv cuprinde cunoştinţe şi semnificaţii fiind structurat pe trei niveluri: factual, al înţelegerii şi al aplicaţiei

Domeniul psihomotor cuprinde abilităţi şi deprinderi şi include  trei niveluri: imitarea, exerciţiul şi obişnuirea (habit)

Domeniul afectiv cuprinde atitudini, valori şi motivaţii şi este structurat şi el în 3 niveluri: conştientizarea, diferenţierea şi integrarea

Învăţarea  experienţială (Experiential Learning)

Kolb a descris învăţarea ca un proces în patru paşi:

1.observarea;

2.gândirea;

3.simţirea (emoţiile) ;

  1. a face (muşchii)

ceea ce implică:

  • experienţa concretă;
  • observaţia reflexivă;
  • conceptualizarea abstractă (crearea de generalizări sau principii care integrează observaţiile în teorii; aceste teorii vor fi utilizate ca ghid în acţiunile viitoare;
  • experimentarea activă – prin care se testează ceea ce s-a învăţat în situaţii noi şi mai complexe. Rezultatul acestei testări este o altă experienţă concretă dar cu un nivel crescut de complexitate

Experienta

  • Rolul formatorului in acest punct este acela de a genera o experienta si de a asista grupul in parcurgerea acesteia.
  • Formatorul trebuie sa aiba clar in vedere scopul si obiectivele pentru care initiaza actiunea si sa-si adecveze experienta la acestea.
  • formatorul va avea grija ca toti participantii sa inteleaga  care este rolul lor in aceasta activitate. Rolul de grup sau individual al participantilor este de a intreprinde actiunea ramanand atenti la gandurile, reactiile, sentimentele pe care le-au avut in timpul parcurgerii experientei.

Analiza

  • participantii trebuie sa interpreteze
  • permite discutarea observatiilor participantilor din cadrul experientei
  • sunt trecute in revista elementele referitoare la proces (modul in care au relationat membrii grupului, cum a decurs procesul de luare a deciziilor, cum s-au simtit membrii grupului, ce au aflat nou).
  • Rolul formatorului este acela de a facilita discutii legate de faza de experienta.
  • trebuie sa aiba grija ca toti participantii sa spuna ce au gandit/simtit in faza initiala.
  • Intrebarile trebuie sa fie deschise, pentru a stimula comunicarea.

Generalizarea

  • Se refera la ceea ce s-a discutat in faza anterioara, pentru a trage concluzii care sa poata fi integrate in experiente de viata si autentice.
  • participantii trebuie sa descrie principiile care au rezultat in urma analizei, principii pe care le vor aplica in viitor.
  • Rolul formatorului este major in aceasta etapa, intrucat de el depinde ca aceste concluzii sa coincida cu scopul pentru care a generat experienta.
  • trebuie sa-si aleaga cu grija intrebarile pentru procesarea finala.
  • Tot lui ii revine rolul de a rezuma cele intamplate.

Aplicarea

  • este acea etapa care faciliteaza modificarea comportamentelor participantilor.
  • Studiind concluziile si principiile la care au ajuns in procesul invatarii, participantii le integreaza in viata lor de zi cu zi, prin elaborarea unor planuri pentru un comportament mai eficient.
  • Aceasta etapa apartine integral participantului si nu se face in cadrul unde a fost generata experienta.
  • In aceasta etapa formatorul nu are nici un rol, fiind cu totul responsabilitatea participantului de a aplica concluziile si principiile la care a ajuns in urma generalizarii.
  • Pentru ca invatarea sa aiba loc, in etapa aplicarii trebuie sa existe o modificare de comportament fata de etapa experientei initiale.