NE AMINTIM :
- 10 % din ce citim
- 20 % din ce auzim
- 30 % din ce vedem
- 50% din ce vedem-auzim
- 80 % din ce spunem
- 90 % din ce facem
* Informatie editata de Societatea Britanica a Audiovizualului *
Adultii invata mai bine daca :
- Procesul de invatare este individualizat
- Se afla intr-o atmosfera de ajutor si au suport din partea semenilor /mediul este relaxat
- Climatul psihologic este unul de incredere reciproca
- Sunt invitati sa-si exprime punctul de vedere
- Asociaza noile cunostinte cu experienta anterioara
- Pot face schimb de experienta
- Nevoia de invatare este imediata
Domeniile învăţării – cognitiv, psihomotor, afectiv
Domeniul cognitiv cuprinde cunoştinţe şi semnificaţii fiind structurat pe trei niveluri: factual, al înţelegerii şi al aplicaţiei
Domeniul psihomotor cuprinde abilităţi şi deprinderi şi include trei niveluri: imitarea, exerciţiul şi obişnuirea (habit)
Domeniul afectiv cuprinde atitudini, valori şi motivaţii şi este structurat şi el în 3 niveluri: conştientizarea, diferenţierea şi integrarea
Învăţarea experienţială (Experiential Learning)
Kolb a descris învăţarea ca un proces în patru paşi:
1.observarea;
2.gândirea;
3.simţirea (emoţiile) ;
- a face (muşchii)
ceea ce implică:
- experienţa concretă;
- observaţia reflexivă;
- conceptualizarea abstractă (crearea de generalizări sau principii care integrează observaţiile în teorii; aceste teorii vor fi utilizate ca ghid în acţiunile viitoare;
- experimentarea activă – prin care se testează ceea ce s-a învăţat în situaţii noi şi mai complexe. Rezultatul acestei testări este o altă experienţă concretă dar cu un nivel crescut de complexitate
Experienta
- Rolul formatorului in acest punct este acela de a genera o experienta si de a asista grupul in parcurgerea acesteia.
- Formatorul trebuie sa aiba clar in vedere scopul si obiectivele pentru care initiaza actiunea si sa-si adecveze experienta la acestea.
- formatorul va avea grija ca toti participantii sa inteleaga care este rolul lor in aceasta activitate. Rolul de grup sau individual al participantilor este de a intreprinde actiunea ramanand atenti la gandurile, reactiile, sentimentele pe care le-au avut in timpul parcurgerii experientei.
Analiza
- participantii trebuie sa interpreteze
- permite discutarea observatiilor participantilor din cadrul experientei
- sunt trecute in revista elementele referitoare la proces (modul in care au relationat membrii grupului, cum a decurs procesul de luare a deciziilor, cum s-au simtit membrii grupului, ce au aflat nou).
- Rolul formatorului este acela de a facilita discutii legate de faza de experienta.
- trebuie sa aiba grija ca toti participantii sa spuna ce au gandit/simtit in faza initiala.
- Intrebarile trebuie sa fie deschise, pentru a stimula comunicarea.
Generalizarea
- Se refera la ceea ce s-a discutat in faza anterioara, pentru a trage concluzii care sa poata fi integrate in experiente de viata si autentice.
- participantii trebuie sa descrie principiile care au rezultat in urma analizei, principii pe care le vor aplica in viitor.
- Rolul formatorului este major in aceasta etapa, intrucat de el depinde ca aceste concluzii sa coincida cu scopul pentru care a generat experienta.
- trebuie sa-si aleaga cu grija intrebarile pentru procesarea finala.
- Tot lui ii revine rolul de a rezuma cele intamplate.
Aplicarea
- este acea etapa care faciliteaza modificarea comportamentelor participantilor.
- Studiind concluziile si principiile la care au ajuns in procesul invatarii, participantii le integreaza in viata lor de zi cu zi, prin elaborarea unor planuri pentru un comportament mai eficient.
- Aceasta etapa apartine integral participantului si nu se face in cadrul unde a fost generata experienta.
- In aceasta etapa formatorul nu are nici un rol, fiind cu totul responsabilitatea participantului de a aplica concluziile si principiile la care a ajuns in urma generalizarii.
- Pentru ca invatarea sa aiba loc, in etapa aplicarii trebuie sa existe o modificare de comportament fata de etapa experientei initiale.