Formarea echipelor sau cum să fii o gâscă!

De ce este important să construim/proiectăm o echipă? Hmmm, nu ar trebui să fie aşa greu de răspuns. Am să spun că, de-a lungul istoriei s-a demonstrat că munca în echipă este mai eficientă, că impactul este mai mare, iar resursele reunite fac lucrurile să se pună în mişcare. Imaginaţi-vă o ECHIPĂ în adevăratul sens al cuvântului, în care fiecare ştie exact ce are de făcut, fiecare este calificat pentru rolul său sau şi, mai mult, motivat să facă parte din acea echipă. Ce credeţi, ce rezultate va avea? Exact! Va fi extrem de eficientă, se va autoalimenta din succesurile anterioare, va  căpăta mai multa coeziune şi, de ce nu, va lucra mai eficient.

Câte astfel de echipe cunoşti? De ce nu mai multe? Pentru că eu cred, că echipele nu sunt formate în mod ştiinţific, ci la întamplare. Culmea, noi oamenii ar trebui să fim deţinătorii informaţiei absolute şi totuşi, nu reuşim să facem o echipă să funcţioneze.

Deşi omul are pretenţia că este superior celorlalte specii, deseori natura îi aduce aminte că toţi suntem egali, cu drepturi şi obligaţii, cu resurse şi limitări. De ce spun asta? Pentru că putem învăţa de la natură cum se formează o echipă eficientă.

Ştiaţi că gâştele sălbatice formează echipe eficiente în mod natural şi de o perioadă nedeterminată de timp?

Fiecare gâsca, atunci când zboară, formează un curent de aer care ridică pasărea din urma ei. De aceea, gâştele zboară într-o formaţie în formă de „V”. Formaţia respectivă crează 71% mai multă portanţă decât dacă păsările ar fi zburat singure [se formeaza un tot-unitar, o „aripa Delta”].

Când una dintre gâşte părăseşte formaţia, simte, singură fiind, o rezistenţă mai mare a aerului care o determină să revină în formaţie pentru a beneficia de portanţa suplimentară oferită de pasărea din capul formaţiei.

  • Când gâsca din fruntea formaţiei oboseşte, trece în formaţie, altă gâscă preluând conducerea.
  • Gâştele din formaţie o susţin pe cea din frunte prin „ga-ga”-uri frenetice.
  • Când una dintre gâşte se îmbolnăveşte sau este împuşcată, alte două păsări părăsesc formaţia pentru a o ajuta pe cea rănită să-şi găsească un loc sigur jos, pe pământ, după care rămân cu aceasta până moare sau este, din nou, capabilă să zboare.

Este un exemplu uimitor despre cât de simplu şi eficient pot funcţiona lucrurile. Şi totuşi, noi, oamenii, nu le luăm în seamă, ci ne încăpăţânăm să facem “cum ştim noi mai bine”. Aşa că, hai să învăţăm cum să proiectăm o echipă eficientă.

  1. Motivaţia financiară şi non-financiară a echipei:

    Aparent, în această societate de consum, orientată spre vehicularea capitalului, impresia generală este că cea mai importantă pârghie de motivare o reprezintă banii. Ar fi ipocrit să nu luăm în seamă că sunt de importanţi, dar există alte beneficii care sudează şi motivează o echipă. Bucuria de a duce la bun sfârşit un proiect, sentimentul de siguranţă pe care îl ai când ştii că nu eşti singur pe drum, că ceilalţi construiesc acelaşi drum împreună cu tine reprezintă o sursă de motivare puternică.

  2. Leadership:

Cultura organizaţională este foarte importantă. Un antreprenor din domeniul imobiliar obişnuia să organizeze zilnic, dimineaţa, şedinţe cu toată echipa, într-o formă motivaţională, iar la final să creeze un cerc cu echipa sa şi să se salute toţi  la unison, precum cavalerii Mesei Rotunde. Un lider adevărat adună oameni în jurul său, îi motivează şi este respectat pentru ideile şi realizările sale.

3.
Creaţi simboluri ale companiei:

Folosirea unor insigne, pin-uri, obiecte inscripţionate cu sigla şi sloganul firmei ajuta la impusionarea echipei. Reamintirea viziunii şi identităţii companiei este necesară pentru a asigura că toţi merg în aceeaşi direcţie.  Este important ca mediul să fie stimulativ, creativ, ergonomic, motivaţional. Pentru a mobiliza echipa în jurul viziunii dvs. despre reuşită, apelaţi la o serie de simboluri ale succesului.
Nu uitaţi, pasiunea este contagioasă!

4. 
Cunoaşte-ţi echipa!

Fii aproape de membrii echipei! Află ce îi pune în mişcare, cum interacţionează intre ei, ce nevoi au. Daca îi laşi să ia decizii, se vor simţi importanţi. Dacă delegi, vor dori să arate că sunt capabili de această sarcină şi vor oferi peste 100% în această direcţie.
“Dacă-i veţi respecta şi vă veţi pune în slujba lor, vor face şi ei acelaşi lucru”, observa Mary Kay Ash.

Înainte de orice, membrii echipei sunt Oameni!

5.
Recunoasteţi meritele şi recompensaţi-le:

Lăudarea unor acţiuni deosebite, a unor succese în faţa echipei este un instrument motivaţional pentru întreaga echipă. Cel ce este lăudat va simţi că este important, iar ceilalţi îşi vor reaminti în ce direcţie au de mers şi că premiul este palpabil. Pe lângă laude, înmânarea unui premiu [cărţi, vouchere, CD-uri] sunt foarte apreciate de către angajaţi. Recompensaţi iniţiativa, creativitatea, spiritul de echipă, promovarea valorilor companiei.

6. E
uşor sa fii un model?

Un bun “căpitan de oşti” cere armatei lui doar ceea ce şi el poate face. Aşa că, arată ce poţi face, învaţă echipa cum să facă, şi abia apoi cere-le să execute. Astfel lucrurile sunt foarte clare, standardele sunt ridicate, iar un lider care face el însuşi ceea ce le cere colegilor va căpăta respectul lor şi îi va motiva. Asta e sigur!

7. Fii creativ! Mereu:

Echipele , ca şi oamenii, sunt organisme vii. Învaţă, greşesc, analizează, refac strategia, se desfăşoară pe piaţă, se consultă, fac parteneriate, câştigă! Sau pierd. Fiind compuse din persoane este important să ştiţi ce potenţial are fiecare, ce limite are fiecare, în ce faza a evoluţiei sale se află, ce îl motivează şi ce îl inhibă. Furnizaţi echipei “materie primă” de calitate pentru a+i cere să fie performantă.

Deşi nu se regăsesc în majoritatea testelor de angajare, pasiunea şi creativitatea sunt combustibilul evoluţiei unei echipe.  Dacă sunt bine canalizate, efectul va fi uriaş. Aristotel spunea: “Daţi-mi o pârghie şi o sa răstorn Pământul!”

Învăţaţi să construiţi astfel de pârghii şi afacerea voastră va creşte rapid.

Când aveţi imaginea de ansamblu, atunci puteţi construi o echipă într-un mod ştiinţific.
Nu uitaţi: a conduce o echipă eficientă înseamnă să ştiţi să vă autoconduceţi!

Deci, în final, vrei să fii o gâscă?